Situatie in speciaal onderwijs: 'Leerlingen ervaren deze periode heel wisselend'

Hoe kwamen kwetsbare kinderen de afgelopen maanden door? Kinderen met een lichamelijke of verstandelijke beperking, gedragsproblemen of psychische problematiek? Dat verschilt per type leerling, volgens Wim Ludeke, voorzitter van Sectorraad GO (een fusie tussen het LECSO en SBOwerkverband). “Leerlingen met een ernstige meervoudige beperking hebben absoluut geen baat bij afstandsonderwijs. Terwijl sommige kinderen met een vorm van autisme het juist ideaal vinden.”

Naast Wim spreken we leraren Bart Heeling en Henk Vegter. Wiskundeleraar Henk geeft les op het voortgezet speciaal onderwijs. Zijn lessen zijn hybride. Henk is zelf op school, samen met een aantal leerlingen voor wie het thuis lastig is. De rest van de klas volgt de les live. Hoe langer de lockdown duurt, hoe meer kinderen hij op school ziet verschijnen. 
 
Bart geeft zijn leerlingen wel volledig fysiek les. Zijn klas bestaat uit kinderen van 6 tot 12, die intensieve individuele begeleiding nodig hebben. “Dit zijn de allerkwetsbaarste kinderen. Hun thuissituatie is onhoudbaar.”
 
 
Door: Nationale Onderwijsgids