Normal_pencil-918449__340

Een pleegkind in de klas kan voor veel leraren een uitdaging zijn. Pleegkinderen kampen vaak met onderwijsachterstanden, concentratieproblemen, angsten en gedragsproblemen. Docent pedagogische wetenschappen Daisy Smeets heeft daarom de website raadpleeg.org opgezet om leraren de juiste kennis en ondersteuning te bieden hierin. Dit meldt de Algemene Onderwijsbond.

Bekend is dat pleegkinderen vaak kampen met onderwijsachterstanden, concentratieproblemen, angsten en gedragsproblemen. Daisy Smeets is docent pedagogische wetenschappen aan de Universiteit Leiden en heeft onderzocht welke uitdagingen leerkrachten ervaren als er een pleegkind in de klas komt. De bevraagde 150 leerkrachten in het basisonderwijs geven vooral aan dat ze inhoudelijke én praktische ondersteuning nodig hebben.

Veel pleegkinderen kampen met hechtingsproblematiek: ze hebben een laag zelfbeeld en vragen zich af of ze het wel waard zijn om van te houden. Als leerkracht kun je laten zien dat er mensen zijn die je wel kunt vertrouwen. Een gesprek vooraf met het pleegkind over verwachtingen kan al veel doen. Verder is het voor de leerkracht belangrijk om goed contact te houden met de pleegouders en op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Routines en consequentheid in de klas zijn voor een pleegkind belangrijk, zegt Smeets.

Naar aanleiding van haar onderzoek besloot Smeets de website www.raadpleeg.org te ontwikkelen, die via filmpjes en korte teksten veel voorkomende vragen van leraren over pleegkinderen behandelt. Ook zijn er bijvoorbeeld links te vinden naar achtergrondartikelen.  

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids