25 juli 2018 om 14:28
< 1 min lezen

‘Meester in de Klas’-aanpak vermindert probleemgedrag leerlingen

Het interventieprogramma Meester in de Klas blijkt effectief om probleemgedrag bij leerlingen te verminderen. Steeds meer scholen voor (voortgezet) speicaal onderwijs maken gebruik van het programma. Vooral op scholen met cluster-4 onderwijs leidt de aanpak tot minder incidenten in de klas. Dit meldt Klik.

Cluster-4 scholen bieden onderwijs aan leerlingen met psychiatrische en/of gedragsproblemen. De lessen verlopen vaak onrustig omdat leerlingen probleemgedrag vertonen in de klas. De aanpak Meester in de Klas blijkt goed te werken om meer rust in de klas te brengen.

Het programma werd ontwikkeld door Hogeschool Leiden en de Universiteit van Amsterdam. De aanpak zet contact maken met de leerlingen centraal in plaats van het straffen en beheersen van leerlingen. Scholenkoepel De Onderwijsspecialisten maakte onlangs bekend dat op vijf van de zes cluster-4 scholen die werken met het programma het probleemgedrag van leerlingen in de afgelopen twee jaar minder is geworden. inmiddels werken landelijk zo’n 150 van de 633 (v)so-scholen in Nederland met het programma.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Basisonderwijs

    Hoe kunnen alle leerlingen van basisschool Sint Jozef van lezen houden?

    Vandaag om 14:10
    • Basisonderwijs

    Slechte klaslokalen Alphen aan den Rijn zorgen voor bibberen in de winter en zweten tijdens de zomer

    Gisteren om 10:18

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant