Normal_klas__leerling__knutselen__tekenen__kinderen__po__ko__so

Het interventieprogramma Meester in de Klas blijkt effectief om probleemgedrag bij leerlingen te verminderen. Steeds meer scholen voor (voortgezet) speicaal onderwijs maken gebruik van het programma. Vooral op scholen met cluster-4 onderwijs leidt de aanpak tot minder incidenten in de klas. Dit meldt Klik.

Cluster-4 scholen bieden onderwijs aan leerlingen met psychiatrische en/of gedragsproblemen. De lessen verlopen vaak onrustig omdat leerlingen probleemgedrag vertonen in de klas. De aanpak Meester in de Klas blijkt goed te werken om meer rust in de klas te brengen.

Het programma werd ontwikkeld door Hogeschool Leiden en de Universiteit van Amsterdam. De aanpak zet contact maken met de leerlingen centraal in plaats van het straffen en beheersen van leerlingen. Scholenkoepel De Onderwijsspecialisten maakte onlangs bekend dat op vijf van de zes cluster-4 scholen die werken met het programma het probleemgedrag van leerlingen in de afgelopen twee jaar minder is geworden. inmiddels werken landelijk zo'n 150 van de 633 (v)so-scholen in Nederland met het programma.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids