Normal_rolstoel_handicap_speciaal_onderwijs_mytylschool_haren

De PO-Raad en VO-raad zijn van mening dat ouders betrokken moeten worden bij de inhoud, maar het eindoordeel over de invulling van extra hulp in de klas moet overgelaten worden aan de experts op school. De sectorraden pleitten daarvoor in een rondetafelgesprek met Tweede Kamerleden over het wetsvoorstel van de PvdA om het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief afhankelijk te maken van instemming van ouders. Dat meldt PO-Raad.

Nu voeren ouders zogenoemd op overeenstemming gericht overleg over het plan waarin staat hoe een leerling die extra ondersteuning nodig heeft, begeleid wordt op school. Via dit overleg moeten scholen ouders vanaf het begin als gelijkwaardige partner betrekken. De PvdA wil dat de stem van de ouders krachtiger wordt. Verschillende belangenbehartigers van ouders staan achter het plan.

De PO-Raad en de VO-raad vrezen dat deze wet zal leiden tot meer bureaucratie, verharding en juridisering van het onderwijs. Als het plan van de PvdA door gaat is er voor iedere wijziging in het handelingsdeel een handtekening van ouders nodig. Wanneer de ouders niet tekenen kan de school haar zorgplicht niet naleven, zeggen de sectorraden. De sectorraden vinden dan ook dan het genoeg is als scholen in het belang van kinderen in een inhoudelijk gesprek naar overeenstemming met ouders zoeken.

De Raad van State oordeelde eerder dit jaar negatief over het voorstel van de PvdA. Zij vindt het onwenselijk om zo snel na de invoering van passend onderwijs de regels te wijzigen. Daarnaast zal het instemmingsrecht van de ouders volgens de Raad van State weinig betekenis hebben, omdat de school hoe dan ook haar zorgplicht moet waarmaken, ook als de ouders niet instemmen met de plannen.

De aanwezige Kamerleden bij het rondetafelgesprek zijn eensgezind over het belang van partnerschap tussen ouders, leerling en school, maar verdeeld over de uitwerking. Binnenkort wordt het voorstel van de PvdA behandeld in de Kamer.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids