Normal_leren__kinderen__lezen__vakken__schoolvakken__jongens

Binnenkort kunnen wetenschappers aan The King’s College in Londen voorspellen wat de schoolprestaties van een kind zijn aan de hand van zijn of haar DNA. De informatie die zich in de DNA bevindt kan bijvoorbeeld aantonen of iemand later in zijn leven te maken krijgt met leerproblemen. Bovendien kan het helpen om bijvoorbeeld ontwikkelingsproblemen te voorkomen. Dat meldt Metro.

Onder andere het doorzettingsvermogen is te voorspellen en educatieve sterktes en zwaktes zijn aan te tonen door DNA-onderzoek, zeggen de onderzoekers. “Wij geloven dat het onderzoeken van iemands DNA uitkomst kan geven. Kinderen kunnen al snel persoonlijke ondersteuning krijgen en dat kan helpen om later ontwikkelingsstoornissen te voorkomen bijvoorbeeld”, zegt professor Robert Plomin. De Britten wijten de verschillende prestaties tussen kinderen voor 10 procent aan het DNA. Geslacht speelt ook een rol, maar in mindere mate.

De onderzoekers willen in de toekomst met alle zekerheid kunnen aantonen waarom iemand het wel goed doet op school en de ander niet. Hiervoor is aanvullend onderzoek nodig. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids