Normal_kind__po__kov__so__buiten_spelen__verveling__zomer

Volgens het VN-Kinderrechtenverdrag heeft ieder kind recht op onderwijs, maar in Nederland zitten duizenden kinderen thuis omdat school, ouders en gemeente het niet eens kunnen worden over wat het beste onderwijs zou zijn voor het kind. Zo blijkt uit het door Defence for Children gepubliceerde rapport: "(W)elk kind recht op onderwijs?", dat vandaag wordt gelanceerd. In het rapport wordt de suggestie gedaan voor een gemeentelijke leerrechtambtenaar. Dat meldt Defence for Children.

In het rapport ligt de focus op de ruim 15.000 kinderen die niet naar regulier of speciaal onderwijs gaan. De drie groepen waar naar is gekeken zijn thuisonderwijs, thuiszitters en Roma kinderen. Marieke Hopman, auteur van het rapport en promovendus Tilburg University: "Thuisonderwijs of thuis zitten zonder onderwijs is in principe schadelijk voor de ontwikkeling en het welzijn van het kind. Uit vrijwel alle gesprekken met de kinderen blijkt dat het ontwikkelen van sociale vaardigheden, met name in relatie tot leeftijdsgenoten, ontzettend belangrijk is."

Jan Pronk, oud-minister en adviseur promotieonderzoek: "Alle kinderen hebben recht op onderwijs dat voorbereidt op een leven in onze gecompliceerde maatschappij. Dus niet alleen kinderen zonder beperking, of kinderen met de juiste etniciteit, maar alle kinderen in Nederland. Het is de hoogste tijd dat de overheid zijn taak, om dit recht te garanderen, serieus op gaat pakken."

Wanneer het recht van kinderen op onderwijs wordt geschonden, zou er een centrale partij moeten zijn die conflicten tussen verschillende beslissers op kan lossen en daarbij het belang van het kind centraal stelt. De suggestie die daarvoor in dit rapport is gedaan, is het aanstellen van een gemeentelijke leerrechtambtenaar.

Aloys van Rest, directeur van Defence for Children: "In Nederland zitten duizenden kinderen thuis, terwijl ze recht hebben op onderwijs. Dit is een schending van de kinderrechten en dit gaat in tegen internationale afspraken. Zoals ook de kinderen in het rapport aangeven zou er een verschuiving moeten plaatsvinden van een 'plicht op onderwijs' naar een 'recht op onderwijs'. Zo stel je het belang van het kind in het onderwijs centraal, iets waarvan dit rapport duidelijk laat zien dat dit nodig is."

© Nationale Onderwijsgids