Normal_dyslexie

Het ministerie van Onderwijs start, vermoedelijk nog voor de zomer, met een diepgaand onderzoek naar de kwaliteit van de dyslexieverklaringen en de deskundigen die de verklaring afgeven. Dat schrijven minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker in een brief aan de Tweede Kamer. Aanleiding is een tv-uitzending van Rambam, waarin werd aangetoond dat het krijgen van een dyslexieverklaring redelijk eenvoudig is. 

De stijging van het aantal verklaringen zou volgens de bewindslieden niet meer in verhouding staan wat redelijkerwijs mag worden verwacht van het aantal leerlingen en studenten dat dyslexie heeft. “Leerlingen met aantoonbaar en onderbouwd dyslexie mogen niet de dupe worden van het beeld dat nu is ontstaan”, schrijven Bussemaker en Dekker.

In alle onderwijssectoren laat het ministerie een quick scan uitvoeren naar aantallen leerlingen en studenten met een dyslexieverklaringen en de faciliteiten waar zij gebruik van maken. Vervolgens komt er een diepgaander onderzoek. Daarnaast wordt er door het ministerie een aantal acties in gang gezet om het onderwijs beter in positie te brengen als het gaat om het toestaan van aanpassingen in het onderwijs en bij toetsen en examens.

In de eerste plaats gaat het ministerie schoolleiders in het po en vo, examencommissies in het mbo en studentendecanen en examencommissies in het ho beter toerusten om hun rol te vervullen bij het toestaan van aanpassingen in de wijze van toetsen en examineren. "Aanpassingen kunnen worden toegestaan, maar een besluit hierover moet wel berusten op valide en betrouwbare dyslexieverklaringen", aldus de bewindslieden.

Daarnaast krijgen alle scholen en instellingen nog voor de zomer een brief waarin het ministerie aangeeft waar men op moet letten bij het toestaan van aanpassingen op basis van een dyslexieverklaring. Bij de brief wordt een ‘checklist dyslexieverklaring’ gevoegd, die scholen en instellingen moet helpen om een goede beoordeling te maken. Met de steunpunten passend onderwijs en het platform samenwerkingsverbanden vo spreekt het ministerie over de wijze waarop de samenwerkingsverbanden passend onderwijs een poortwachtersrol kunnen vervullen bij het indammen van de stroom dyslexieverklaringen.

In de voortgangsrapportage rekenen en taal die dit najaar naar de Kamer wordt gestuurd, zal het ministerie informeren over de resultaten van de onderzoeken en de voortgang van de activiteiten. 

© Nationale Onderwijsgids