Campagneposter TOS van Kentalis (foto: Robin Utrecht)

Kentalis zet in de nieuwe campagne met als thema TOS kinderen, jongeren en volwassenen met een taalontwikkelingsstoornis centraal Naast meer kennis wil de landelijke zorg- en onderwijsorganisatie meer begrip creëren bij mensen die nog weinig weten over taalstoornissen.

Van de bevolking heeft 5% TOS, een taalontwikkelingsstoornis die zowel bij jongens als meisjes voorkomt. Bij hen lopen de verbindingen tussen hersengebieden anders. Daardoor wordt taal minder goed verwerkt. Ze hebben bijvoorbeeld moeite met het onthouden en leren van woorden of klanken. Een taalontwikkelingsstoornis kun je niet zien. Het is een onzichtbare beperking en dat maakt het vaak eenzaam. Als mensen merken dat iemand anders praat of moeite heeft om dingen te begrijpen, denken ze vaak dat diegene dom is of een verstandelijke beperking heeft. Daarbij is een taalontwikkelingsstoornis moeilijk uit te leggen. TOS wordt vaak verward met dyslexie, stotteren, een algemene taalachterstand of autisme.

Op de website www.ikenkentalis.nl zijn de verhalen van kinderen en jongeren met TOS en hun ouders te lezen. Daarnaast geeft Kentalis vanaf deze maand cadeautjes weg. Voor huisartsen en andere verwijzers is er ‘5 op een rij’, dat te vinden is onder downloads, waar ook posters en kaarten te downloaden zijn.  Kinderen kunnen deelnemen aan een kleurwedstrijd. Door de ingekleurde kleurplaat te fotograferen en te uploaden op de Facebookpagina van Kentalis kunnen ze de handpop Coco winnen. Het aantal gratis cadeautjes (downloads) wordt de komende tijd verder uitgebreid.

© Nationale Onderwijsgids