5 september 2013 om 17:15
< 1 min lezen

Bezwaar tegen diagnostische tussentoets voortgezet onderwijs

Schoolbesturen, schoolleiders, docenten en ouders hebben grote bezwaren tegen de invoering van een nieuwe tussentijdse toets in het voortgezet onderwijs. Op initiatief van de Besturenraad sturen dertien organisaties, waaronder de LOBO, vandaag een gezamenlijke brief met deze boodschap aan de vaste Kamercommissie OCW.

De Kamer kan tot volgende week donderdag zijn inbreng leveren voor de behandeling van het wetsvoorstel Leerlingvolgsysteem (lvs) en diagnostische tussentoets (dtt) voortgezet onderwijs.

Geen toets en verplicht lvs onnodig
De dertien ondertekenende organisaties die gezamenlijk schoolbesturen, schoolleiders, docenten en ouders vertegenwoordigen, schrijven dat de dtt docenten aantast in hun professionaliteit, scholen in hun inrichtingsvrijheid en de kans vergroot dat leerlingen onderwijs vooral ervaren als een ‘toetsfabriek’. Het voorstel versterkt bovendien een onwenselijke ranglijstcultuur.

Naast de Besturenraad en de LOBO werd de brief ondertekend door de volgende organisaties: AVS, CNV Onderwijs, ISBO, LVGS, NKO, OUDERS&COO, VBS, VGS, VKO, VOO en VOS/ABB.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    ECIO publiceert De Staat van Inclusief Onderwijs 2025

    15 december 2025 om 13:34
    • Speciaal Onderwijs

    Limburgse kinderen vaker ongeoorloofd op vakantie onder schooltijd dan vijf jaar geleden

    12 december 2025 om 15:57

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant