Normal_vlag_belgie_belgi_

GRONINGEN - Hoewel het een Belgische studie betreft, zijn de uitkomsten van een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) ook interessant voor het onderwijs in Nederland. Uit een studie van de VUB blijkt dat 10,5 procent van de Belgische leerlingen in het laatste jaar van het basisonderwijs minimaal één leerstoornis heeft. Opmerkelijk genoeg heeft in het eerste leerjaar slechts 3,5 procent van hen te maken met bijvoorbeeld ADHD of dyslexie. Daarover bericht Kinderspul.blog.nl.

Het onderzoek van wetenschappers van de faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen van de VUB spitste zich toe op 11.700 Nederlandstalige scholieren in Vlaanderen en Brussel. Zij bekeken bij die kinderen het aantal gestelde diagnoses van stoornissen als autisme, ADHD, dyslexie en dyscalculie. Uit de onderzoekscijfers wordt duidelijk dat gemiddeld 7,5 procent van alle kinderen in het basisonderwijs minstens één leerstoornis heeft. Bij 17 procent van de onderzochte kinderen is sprake van een meervoudige leerstoornis. Dyslexie is de meest gediagnosticeerde stoornis.

 

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres