14 juni 2012 om 13:07
< 1 min lezen

Minder vrienden en acceptatie voor lgf-leerlingen

GRONINGEN - Uit promotieonderzoek van Ank de Boer blijkt dat leerlingen met leerlinggebonden financiering (lgf) minder goed geaccepteerd zijn en minder vriendschappen hebben dan hun klasgenoten zonder lgf. Dat meldt kennis- en informatiecentrum CrossOver. Het centrum heeft zich tot doel gesteld zoveel mogelijk jongeren met een beperking zelfstandig te laten worden én een eigen plaats in de maatschappij te laten vinden.

In het onderzoek werd ook gekeken naar de houding van leerkrachten, ouders en klasgenoten ten aanzien van leerlingen met lgf (ADHD en PDD-NOS) in het reguliere basisonderwijs. Alle drie de groepen hebben een neutrale attitude, wat betekent dat zij niet uitgesproken negatief of uitgesproken positief zijn over de opname van leerlingen met ADHD en PDD-NOS in het reguliere basisonderwijs.

Meer onderzoeksresultaten zijn beschikbaar in deze online folder (pdf).

© Nationale Onderwijsgids / Arend Jan Wonink

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Belangrijke mijlpaal in herziening curriculum met laatste kerndoelen

    21 november 2025 om 16:20
    • Speciaal Onderwijs

    Mulock Houwer-lezing gaat over gevolgen van kinderen met een stoornislabel

    21 november 2025 om 10:03

Aankomende evenementen

23 Nov
Voorlichtingsavond ouderen Berechja College
  • Flevoland
25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht
25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel