17 oktober 2012 om 23:22
< 1 min lezen

Lichamelijke beweging verbetert schoolprestaties leerlingen speciaal onderwijs

GRONINGEN – Onderzoeker Pieter Jelle Vuijk stelt dat er meer aandacht moet komen voor sport en bewegen bij leerlingen in het speciaal onderwijs, zo meldt artstennet.nl.

Kinderen met een verstandelijke beperking of kinderen die op de grens zitten van een verstandelijke beperking, kampen vaak met motorische problemen. Daarom is het volgens Vuijk belangrijk dat juist deze groep meer gaat sporten en dat zij hun bewegingsvaardigheden trainen.

In het onderzoek stelt Vuijk dat er een verband is tussen de motoriek van de kinderen en hun prestaties op het gebied van rekenen, lezen en spelen. Ook ontdekte hij relaties tussen fitheid en het denkproces van een kind.

© Nationale Onderwijsgids / Melissa Huisman

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Stem jij morgen voor het onderwijs? Dit zijn de belangrijkste standpunten op een rij

    Gisteren om 16:06
    • Speciaal Onderwijs

    Aanvullende onderwijsbegroting met 400 miljoen extra aan bezuinigingen aangenomen door Eerste Kamer

    Gisteren om 14:52

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland