18 juli 2012 om 11:46
< 1 min lezen

Dyslexiesoftware heeft effect

ZOETERMEER - Marrith Hoenderken heeft onderzoek gedaan naar de effecten van dyslexiesoftware. In een artikel in Tijdschrift voor Remedial Teaching (20012/3) doet zij de resultaten daarvan uit de doeken. Dat meldt Speciaalonderwijs.kennisnet.nl.

Een van de belangrijkste uitkomsten van Hoenderkens onderzoek is dat compenserende software het sociaal-emotioneel functioneren, het lezen en de spellingsvaardigheid van kinderen positief beïnvloedt. Dankzij deze software worden door dyslexie veroorzaakte hindernissen beperkt en kunnen zij op hun eigen intelligentieniveau dingen doen.

Twee veelgebruikte programma’s zijn Sprint Plus en Kurzweil 3000, ’tekst-naar-spraaksoftware’ die kinderen ondersteunt wanneer zij studeren, schrijven en lezen. Om dergelijke programma’s nog meer effect te laten sorteren, moet volgens Hoenderken meer evidence-based onderzoek worden gedaan.

 

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Rijn IJssel ontvangt keurmerk voor ‘Meest inclusieve mbo-website 2025’

    Vandaag om 14:13
    • Speciaal Onderwijs

    Steeds minder ruimte voor onderwijsvrijheid

    6 oktober 2025 om 15:49

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant