4 september 2012 om 06:20
< 1 min lezen

Belgisch onderzoek naar leerstoornissen in het basisonderwijs

GRONINGEN - Hoewel het een Belgische studie betreft, zijn de uitkomsten van een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) ook interessant voor het onderwijs in Nederland. Uit een studie van de VUB blijkt dat 10,5 procent van de Belgische leerlingen in het laatste jaar van het basisonderwijs minimaal één leerstoornis heeft. Opmerkelijk genoeg heeft in het eerste leerjaar slechts 3,5 procent van hen te maken met bijvoorbeeld ADHD of dyslexie. Daarover bericht Kinderspul.blog.nl.

Het onderzoek van wetenschappers van de faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen van de VUB spitste zich toe op 11.700 Nederlandstalige scholieren in Vlaanderen en Brussel. Zij bekeken bij die kinderen het aantal gestelde diagnoses van stoornissen als autisme, ADHD, dyslexie en dyscalculie. Uit de onderzoekscijfers wordt duidelijk dat gemiddeld 7,5 procent van alle kinderen in het basisonderwijs minstens één leerstoornis heeft. Bij 17 procent van de onderzochte kinderen is sprake van een meervoudige leerstoornis. Dyslexie is de meest gediagnosticeerde stoornis.

 

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Scholieren voortgezet speciaal onderwijs leren zelfstandig reizen met de bus

    Gisteren om 11:47
    • Speciaal Onderwijs

    Bezuiniging op onderwijskansenregeling teruggedraaid

    Gisteren om 09:30

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht