20 juni 2019 om 07:52
< 1 min lezen

AOb: leerlingen raken beschadigd door passend onderwijs

Uit een enquête van de Algemene Onderwijsbond is naar voren gekomen dat veel docenten passend onderwijs niet aan kunnen. Ze vinden het met name lastig kinderen met een verstandelijke beperking te doceren. Het ondersteunen van kinderen met leer- en/of gedragsproblemen wordt als minder uitdagend beschouwd. Dit meldt de Algemene Onderwijsbond (AOb).

Vanaf het moment dat passend onderwijs is ingevoerd, is de zorgvraag ingewikkelder geworden, stelt de AOb. Leerlingen worden pas doorverwezen naar het speciaal onderwijs, als het niet meer haalbaar is les te krijgen in het regulier onderwijs. Volgens leraren schaadt deze aanpak leerlingen onnodig. 
 
Cornee Hoogerwerf, AOb-beleidsmedewerker en onderzoeker laat weten dat het al bekend was dat er problemen zijn met het passend onderwijs. De enquête brengt de grootte van het probleem in kaart.
 
Door: Nationale Onderwijsgids
 

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Docenten

    Rector Baarnsch Lyceum zit ziek thuis tijdens onderzoek naar onveilige werksfeer

    Gisteren om 15:15
    • Docenten

    AI in het klaslokaal zorgt voor kansen, maar er zijn ook zorgen

    15 september 2025 om 12:03

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland