28 maart 2013 om 09:31
< 1 min lezen

Sociale acceptatie dove en slechthorende kinderen loopt achter

De uitkomst van het onderzoek is wrang, gezien de overgang naar het passend onderwijs die vanaf 2014 in zal worden gevoerd. Kinderen met beperkingen worden vanaf dat jaar in het reguliere onderwijs geplaatst, wat dus voor sommigen van hen een minder positieve schoolsituatie kan betekenen, bijvoorbeeld omdat zij de enige dove of slechthorende leerling in een klas of zelfs op school zijn.

De verminderde populariteit en gebrekkige acceptatie kan veel invloed hebben op het welbevinden van de leerlingen, waardoor ook hun schoolprestaties beïnvloed kunnen worden. Het is daarom volgens Wolters belangrijk om de eigenschappen van elk kind te bekijken. “Mijn onderzoek laat zien dat er geen eenduidige begeleiding van dove en slechthorende jongeren in te zetten is. Het is maatwerk.”

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Scholen hele dag gesloten vanwege brand bij afvalverwerkingsbedrijf Attero

    Vandaag om 09:54
    • Speciaal Onderwijs

    Steeds meer vrije scholen in Nederland

    Vandaag om 09:16

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland