15 mei 2015 om 09:30
< 1 min lezen

Slimmere kleuters door tweetalig onderwijs

Kleuters worden slimmer wanneer ze in twee verschillende talen onderwijs krijgen. Dat zegt een onderzoekster van de Universiteit van Gent. In haar proefschrift stelt promovenda Evy Woumans dat tweetalig onderwijs de hersenen van kleuters zodanig traint dat zij beter scoren op IQ-tests en meer inzicht krijgen in complexe situaties. Dit meldt de Standaard.

De Belgische onderzoekster volgde 54 kleuters op een Waalse school. De helft van de kinderen kreeg zogenoemd immersieonderwijs; de helft van de vakken worden in een andere taal gegeven dan hun moedertaal. De andere helft van de kinderen volgde eentalig onderwijs. Volgens Woumans scoorden de tweetalige kleuters gemiddeld 72 procent op IQ-tests terwijl de groep die eentalig onderwijs kreeg op 50 procent bleef steken.

“Kleuters in het tweetalig onderwijs worden slimmer”, concludeert Woumans. “Ze scoren niet alleen beter op een gestandaardiseerde IQ-test, maar ontwikkelen ook cognitieve vaardigheden waardoor ze meer inzicht in complexe structuren krijgen”. Het maakt volgens Woumans daarbij niet uit of thuis ook in meer talen gesproken wordt. “De ouders van de kleuters spraken thuis enkel Frans. Afwisselen van talen in het onderwijs is dus voldoende om kinderen slimmer te maken.”

In het Franstalige deel van België wint immersieonderwijs aan populariteit. Er zijn nu ongeveer driehonderd scholen die de helft van de vakken in het Frans en de andere helft in het Nederlands aanbieden.

© Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Kinderopvang

    Kinderopvanglocaties slaan alarm tijdens Dag van de Pedagogisch Professional

    Vandaag om 09:12
    • Kinderopvang

    Kinderopvang Witmarsum failliet, opvang blijft voorlopig wel open

    Vandaag om 08:44

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland