29 maart 2018 om 10:48
< 1 min lezen

‘Examens voortgezet onderwijs moeten anders’

Examens in het voortgezet onderwijs moeten op de schop. Daarvoor pleit de VO-raad, de vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs. "Het examen lijkt een doel op zichzelf geworden, in plaats van een middel om in kaart te brengen of een leerling klaar is voor de vervolgstap'', stelt voorzitter Paul Rosenmöller. Hij spreekt van een "doorgeslagen focus op het leren voor het examen’’.

Volgens de middelbare scholen draait het onderwijs nu te veel om voorbereiding op het examen in plaats van om de inhoud. Ook sluit de examinering niet goed meer aan bij de eisen van de maatschappij en het vervolgonderwijs. De scholen willen meer diepgang en maatwerk.

De VO-raad vindt dat er meer examenmomenten in het jaar moeten komen. Gezakte leerlingen moeten volgens de raad de voldoendes die ze haalden kunnen behouden. Verder moeten leerlingen de kans krijgen om vakken waar ze goed in zijn op een hoger niveau af te sluiten.

Rosenmöller wil dat beter kan worden ingespeeld op de ontwikkeling van leerlingen. “Het huidige examenregime remt de beweging in het onderwijs om talenten van leerlingen beter te ontwikkelen, en de druk op leerlingen om op dat ene moment in mei te presteren is onnodig groot. Met het flexibiliseren van de examens slaan we een grote slag om het onderwijs te verbeteren.”

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Examens

    Middelbare scholen Apeldoorn nemen maatregelen na examenresultaten

    9 oktober 2025 om 10:09
    • Examens

    Slagingspercentages middelbare scholen gedaald, vwo’ers en havisten het vaakst gezakt

    30 september 2025 om 08:31

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant