11 november 2020 om 16:27
< 1 min lezen

‘Alleen effectieve bijles vermindert leerachterstand’

Onder andere door lesuitval en een verkeerd gebruik van online lestechnieken tijdens de coronacrisis blijkt er grote behoefte aan bijles te ontstaan. Inclusief onbetaalde vormen krijgt een op de drie scholieren aanvullend onderwijs, zoals bijles of examentraining. Mooi dat het kan, maar de vraag is of alle vormen van bijles effectief genoeg zijn om achterstanden werkelijk te in lopen, aldus Caroline Steenvoort, algemeen directeur bij Luzac. Dit meldt ANP Expert Support.

“Bijles op vakniveau door jonge studenten, bijvoorbeeld, kan op de korte termijn helpen, bijvoorbeeld om de toets met net een puntje hoger af te ronden, maar wat doe je dan met de volgende toets?” stelt Steenvoort. Volgens haar hebben leerlingen niet alleen bijles nodig, maar ook een versterking van hun metacognitieve vaardigheden. Metacognitie heeft invloed op het vermogen tot zelfregulatie, het vermogen het eigen leerproces te regisseren, te kunnen plannen en fouten te kunnen herstellen. “De vraag is of alleen ‘bijles’ voldoende is om leerlingen snel weer op het gewenste niveau te krijgen. Alleen werkelijk effectieve bijles vermindert leerachterstand en stuurt op lange termijn leerplezier.”

Door: Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Cursussen

    Horecaondernemers investeren in huidige medewerkers met online bijscholing

    4 december 2025 om 15:19
    • Cursussen

    Tijdens politiecontrole van rijscholen vijf mensen positief getest op THC

    3 december 2025 om 11:45

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant