Scholieren debatteren tijdens het Europees Jeugdparlement
Op maandag 10 februari stond de Oude Zaal van de Tweede Kamer in het teken van jongeren en Europese politiek. Meer dan honderd scholieren, tussen de 16 en 20 jaar, uit heel Nederland kwamen naar de Tweede Kamer om met elkaar te debatteren tijdens het Europees Jeugdparlement. Er werd gediscussieerd over gelijkheid voor vrouwen, jongerenwerkloosheid en de klimaatproblematiek. Dit meldt de Tweede Kamer.
Het Europees Jeugdparlement ging op vrijdag 7 februari van start. Tijdens dit evenement ervaren leerlingen uit de hoogste klassen van de havo en het vwo enkele dagen hoe het is om Europarlementariër te zijn. Net als echte politici voeren ze debatten en bedenken ze oplossingen voor actuele Europese vraagstukken. De afsluitende conferentie vond op 10 februari plaats in de Oude Zaal van de Tweede Kamer.
 

Duurzaamheid en ambitie

De conferentie startte maandagochtend met een warm welkom van de eerste ondervoorzitter van de Tweede Kamer, Ockje Tellegen. In haar openingsspeech refereerde Tellegen aan het thema van het evenement, de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen, én het verzoek van de organisatie om geen wegwerpmaterialen aan te bieden tijdens het evenement: “Als ik hier rondkijk, zie ik dat dit het geval is. Geen flip-overs, nauwelijks papier, jullie scheiden je afval en er wordt geen wegwerpbestek gebruikt. Ik bewonder zo'n principiële houding, ook vanuit een praktisch oogpunt. Het is goed om te weten dat we geen extra schoonmaakteam hoeven te sturen!”
 
De ondervoorzitter prees tevens de hoge ambities van de jonge deelnemers: “Een van jullie wil de eerste vrouwelijke premier van Nederland zijn. Een ander wil alle vormen van onrecht bestrijden door wetgeving in te voeren, en een nieuw orgaan op te richten om corruptie in de Europese politiek uit te roeien.”
 

Het Europees Jeugdparlement

Het Europees Jeugdparlement is een onderwijsproject voor en door jongeren. Door het jaar heen vinden op middelbare scholen in het land regionale voorrondes plaats. Scholieren worden op deze manier aangemoedigd om zich in de actualiteit te verdiepen, en leren hoe democratie werkt.