28 januari 2019 om 16:12
< 1 min lezen

Rotterdams POVO-project zet docenten flexibel in

In Rotterdam proberen basisscholen om te gaan met het lerarentekort door docenten van de middelbare school voor de klas te zetten. Het zogenaamde POVO-project brengt de vaak gescheiden onderwijswerelden bij elkaar door leraren uit het voortgezet onderwijs te detacheren naar het basisonderwijs. Dit melden Trouw en Arbeidsmarktplatform PO. 

Het POVO-project is een initiatief van LMC voortgezet onderwijs Rotterdam, Stichting PCBO Rotterdam Zuid, de Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs en Thomas More Hogeschool. Zij vinden dat het primair en voortgezet onderwijs en het mbo dezelfde organisatiestructuur zouden moeten hebben, waardoor in tijden van nood leraren flexibel kunnen worden ingezet tussen de verschillende onderwijssectoren.
 
Het is een win-winsituatie: basisschoolleraren kunnen hun opgebouwde kennis van de leerlingen delen met de docenten in het middelbaar onderwijs, terwijl deze vakdocenten op hun beurt hun expertise kunnen inzetten in de bovenbouw van het basisonderwijs. De vo-leraren bereiden de lessen voor met hun po-collega’s en de twee leraren observeren elkaars lessen. Zo leren de leraren van elkaar en kunnen de leerlingen beter begeleid worden bij hun vervolgopleiding.
 
Verschillende scholen hebben al interesse getoond in de aanpak. Ook het ministerie van onderwijs volgt de samenwerking en zal in april een werkbezoek afleggen om zich te laten informeren over het project.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Basisonderwijs

    Basisschool Goor houdt leerlingen tijdens de pauze binnen vanwege een wolf

    Gisteren om 12:58
    • Basisonderwijs

    Belangrijke mijlpaal in herziening curriculum met laatste kerndoelen

    21 november 2025 om 16:20

Aankomende evenementen

25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel
25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht