16 juni 2017 om 14:39
< 1 min lezen

Migrantenkind krijgt zelden diagnose dyslexie

Kinderen met een migratieachtergrond in Amsterdam krijgen zelden de diagnose dyslexie, Nederlandse kinderen juist opvallend veel. Dat blijkt uit onderzoek van de gemeente Amsterdam. Het stadsbestuur wil weten waar deze verschillen vandaan komen en is een nader onderzoek gestart.

Scholen met hoofdzakelijk migrantenkinderen verwijzen zelden leerlingen door naar zogenoemde dyslexiezorg. De gemeente Amsterdam is hier ongerust over. “Hoe kan er zo’n groot verschil tussen scholen bestaan? Als een kind dyslexie heeft en de school ziet dat over het hoofd, is dat zeer schadelijk voor de kansen van het kind”, zegt wethouder Simone Kukenheim (D66) van Onderwijs.

Kinderen met een migratieachtergrond hebben vaak een taalachterstand. Amsterdam wil weten of deze achterstand het zicht op mogelijke dyslexie vertroebeld. Ook wil de gemeente in kaart brengen hoe scholen lees- en spellingsonderwijs geven en hoe er wordt omgesprongen met achterstanden.

In Nederland heeft gemiddeld 4 procent van de basisschoolleerlingen dyslexie. In Amsterdam krijgt slechts 2 procent van de migrantenkinderen deze diagnose, bij Nederlandse kinderen ligt dat percentage op 9.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Kerstvakantie van start! Scholen in heel Nederland twee weken dicht 

    Vandaag om 15:15
    • Basisonderwijs

    Staatssecretaris Becking wil sneller een besluit nemen voor ouders met richtingsbezwaren

    Vandaag om 13:12

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant