Normal_sociale_media

De 17-jarige scholier Timo Noordzee heeft iets bedacht om voortaan betere cijfers te halen voor het vak geschiedenis. De havo-leerling van het Rembrandt College in Veenendaal maakt een heuse geschiedenis-app. Dankzij zijn programmeerkennis kon hij zijn idee uitvoeren. Wat bleek? Zijn cijfer op het proefwerk ging flink omhoog. Dat meldt de Gelderlander.

Het plan voor de app ontstond tijdens het leren voor een proefwerk geschiedenis. De 49 ‘kenmerkende aspecten’ die hij moet leren, blijven maar niet in zijn hoofd zitten. Van de lastige zinnen in het boek besloot de scholier modernere en vooral duidelijkere alternatieven te bedenken.

Ook zijn klasgenoten hebben de app inmiddels ontdekt. Dat stemt hun docent geschiedenis op het Rembrandt College tevreden, want het valt op dat de hele klas de stof dankzij de app sneller onder de knie heeft. Timo wordt zelfs hulp aangeboden om zijn app nog beter te maken. Via de rector van de school heeft de havo-leerling inmiddels contact met Studyflow. Dit bedrijf zorgt voor de digitalisering van onderwijs. Tijdens een meeloopdag is Timo onder meer te weten te komen hoe hij verbeteringen kan toepassen.

Inmiddels is er van de app ‘Geschiedenis Gids’ een nieuwe versie beschikbaar. Timo heeft er zelfs voor gezorgd dat scholieren de geschiedenisstof via steeds moeilijker wordende stappen aangeboden krijgen. Zo worden de leerlingen uitgedaagd om steeds een stapje verder te gaan. Het examen dat Timo in mei moet maken, bereidt hij dan ook zeker niet voor via zijn boeken. Wat eigenlijk bedoeld was als hulpmiddel voor hem zelf, is inmiddels een steeds groter wordend project geworden. Timo hoopt op termijn geld te verdienen met zijn idee.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids