12 mei 2016 om 15:22
< 1 min lezen

Schoolgebouwen onderzocht op leeromgeving leerlingen met beperking

De beperkingen van schoolgebouwen worden onderzocht bij het beiden van een optimale leeromgeving voor leerlingen met een zorgvraag of beperking. Tijdens het onderzoek wordt aandacht besteed aan de invloed van de ruimtelijke omgeving op het onderwijs, op het welbevinden en functioneren van de leerlingen. Dat meldt de VO-raad.

Nadat de gebouwen onderzocht zijn, gaan architectuurstudenten in het najaar van 2016 aan de slag met de onderzoeksresultaten en -adviezen. De studenten gaan op basis daarvan een ontwerpopdracht uitvoeren. De scholen kunnen vervolgens de ontwerpen van de studenten gebruiken om na te gaan in hoeverre hun onderwijsvisie zich laat vertalen naar een specifiek huisvestingsconcept.

Tien scholen kunnen zich aanmelden voor het onderzoek waarbij het schoolgebouw wordt bezocht. Het onderzoek wordt uitgevoerd door FM-architecten met de architectuuropleidingen ArtEZ, Hogeschool Arnhem en HS OWL in Detmold (Duitsland). De onderzoekers zoeken naast de tien scholen ook vier scholen met verbouw- of nieuwbouwplannen. Het onderzoek wordt begeleid door de VO-raad, MBO Raad, stichting Balans, Ieder(in) en Kenniscentrum Ruimte OK. 

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Doorstroomtoets van Cito vaakst gekozen door basisscholen

    Gisteren om 11:19
    • Basisonderwijs

    Basisschool Nieuwleuzen moet mogelijk stoppen met technieklessen vanwege vrijwilligerstekort

    Gisteren om 09:38

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant