14 maart 2016 om 18:16
< 1 min lezen

Geef visuele leerlingen het honderdveld terug

Het honderdveld is nogal een onderwerp vandaag de dag: leraren mogen dit niet meer aanbieden. De getallenlijn is nu de norm en dat vind ik een grote vergissing. In plaats van een beperking van leervormen, pleit ik voor een verruiming. Laten wij onze fantasie gebruiken! Immers, de mens onderscheidt zich van het dier door een groot voorstellingsvermogen. Onze fantasie maakt ons tot wie we zijn, ons unieke zelf.   

Ieder kind heeft zijn eigen, unieke leerstrategie. Op basis van zijn eigen brein, eigen ervaringen, eigen belevingen, interpretaties, beelden, geluiden, gevoelens en gedachten. Een groot aantal leerlingen gebruikt bij het leren visualisaties. In mijn begeleiding van leerlingen met rekenproblemen, merk ik dat de getallenlijn voor hen problemen oplevert.  

Voor visuele leerlingen is de getallenlijn een sliert om hun hoofd. Te lang om overzicht over te houden. De sliert verdwijnt achter hun hoofd, bijvoorbeeld vanaf het getal dertig, waardoor een groot deel van de cijfers aan hun aandacht ontsnapt. Er ontstaan rekenproblemen omdat ze onvoldoende kunnen refereren aan iets. Het is los zand. Kortom, voor de visuele leerling is het honderdveld wel degelijk een belangrijk leerinstrument.

Ingrid Stoop,
pionier MatriXmethode
www.matrixmethodeinstituut.nl
 

 

(Advertorial)

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Basisschool in Wateringen heeft 58 leerlingen in één klaslokaal

    Gisteren om 10:20
    • Basisonderwijs

    Vrije scholen winnen aan populariteit in Nederland

    15 december 2025 om 14:59

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant