Logo_image001

Om het onderwerp pesten open te benaderen, te herkennen en bespreekbaar te maken in de klas, ontwikkelde Afra Jonker in samenwerking met Stichting School & Veiligheid het lespakket Carmen. In dit educatief toneelspel, bedoeld vanaf groep acht in het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet  onderwijs, spelen leerlingen het verhaal van de vijftienjarige Carmen na waarbij zij het al spelend ombuigen naar een positief einde en zo samen ontdekken wat wel en niet werkt. Dit meldt Stichting School & Veiligheid. 

Het lespakket bestaat uit een uitgebreide handleiding en 32 speelkaarten. Samen met de klas wordt het verhaal van Carmen, in verschillende scenes, nagespeeld. Vervolgens worden de scenes nogmaals gespeeld en buigen de leerlingen het verhaal al spelend om naar een positief einde. De andere spelers moeten daar weer op reageren. Op deze manier wordt er samen met elkaar ontdekt wat wel en niet werkt.
 
De les kan ingeleid worden door het bekijken van de korte introductiefilm met actrice Maryam Hassouni in de hoofdrol. Het verhaal gaat over de vijftienjarige Carmen die sinds een paar dagen spoorloos is. Als haar oudere zusje Martina de kamer van Carmen binnenkomt, ontdekt ze wat er is gebeurd. De docent die met het lespakket Carmen wil werken, moet vooraf bepalen of de introductiefilm getoond wordt in de klas. De film kan namelijk een heftige reactie oproepen. Hoewel de introductiefilm onderdeel is van het lespakket, is het niet verplicht of noodzakelijk om de film te tonen. 
 
Het lespakket Carmen, ontwikkeld door Afra Jonker in samenwerking met Stichting School & Veiligheid, is te bestellen via de website van Stichting School & Veiligheid.
 
© Nationale Onderwijsgids