24 juni 2013 om 05:55
< 1 min lezen

Universiteit Twente: geringe effecten meer lestijd

ENSCHEDE - Het invoeren van meer lesuren kan helpen, maar is onvoldoende voor de gewenste onderwijskwaliteit. Dat is in het kort de conclusie van een overzichtsstudie naar de effecten van tijd door onderzoekers van Universiteit Twente. Het onderzoek is gecoördineerd door hoogleraar Jaap Scheerens en gefinancierd door NWO. Daarover bericht de website van Universiteit Twente (UT).

De Twentse onderzoekers analyseerden de uitkomsten van een groot aantal internationale onderzoeken naar leertijd en onderwijsprestaties. In voorgaand onderzoek vond men veelal een klein positief effect van leertijd op onderwijsprestaties. De UT-onderzoekers kwamen echter uit op nog aanmerkelijk kleinere effectgroottes.

Zij maakten een internationale vergelijking van de totale lestijd en van de lestijd (in het voortgezet onderwijs) die wordt besteed aan basisvakken. Daaruit blijkt dat Nederland in het voortgezet onderwijs wat betreft totale lestijd met duizend uur ruim boven het OESO-gemiddelde van 948 uur zit.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Universiteit

    Rijksuniversiteit Groningen moet maatregelen treffen vanwege Miljoenennota

    Gisteren om 09:09
    • Universiteit

    Onderzoek: Ritalin helpt studenten zonder ADHD niet bij tentamens

    17 september 2025 om 15:03

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht