'Promotieonderzoek laat de geheimen van smaak zien'
11 juli 2023 om 11:07
< 1 min lezen

‘Promotieonderzoek laat de geheimen van smaak zien’

In het beter begrijpen van smaak en smaakcompositie is er weer een belangrijke stap gezet. Het mondgevoelmodel blijkt erg bruikbaar te zijn voor het meten van smaak. In het proefschrift ‘Unraveling Mouthfeel. A novel approach to understand taste’ van Georgios Agorastos is dat een belangrijke conclusie. Daarbij zijn er ook nieuwe inzichten naar voren gekomen over de rol van speeksel in het proeven. Dat meldt T.A.S.T.E.

Dat smaak kon worden ingedeeld op basis van mondgevoel en smaakintensiteit is in 2004 voor het eerst wetenschappelijk onderbouwd in het proefschrift van Peter KLosse (The Concept of Flavor Styles to classify flavors). Uiteindelijk heeft de Stichting T.A.S.T.E de afgelopen jaren, met hulp van de provincie Limburg, smaak verder onderzocht.

Maatschappelijke betekenis 

De nieuwe informatie die nu is ontdekt heeft maatschappelijke betekenis bij het bevorderen van de gezondheid. Op 13 juli aanstaande verdedigt de promovendus zijn proefschrift om 16.00 uur in de aula van de Universiteit Maastricht.
 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk 

Relevante artikelen

Alles van universiteit
    • Universiteit

    BUas organiseert internationale ENTER26 eTourism Conference

    Gisteren om 15:31
    • Universiteit

    Studenten Universiteit van Amsterdam vieren Chanoeka

    Gisteren om 13:12

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant