Universiteiten vrezen privacy-problemen door gratis online colleges

Het Amerikaanse onderwijsplatform Coursera biedt tienduizenden gratis colleges aan aan Nederlandse universiteiten en hogescholen. De colleges zijn van goede kwaliteit, maar de keerzijde is dat er op deze manier veel data verzameld kan worden van alle studenten die online de colleges volgen. De Nederlandse universiteiten willen dit niet langer. Dit meldt Trouw.

Sinds 2012 biedt Coursera online colleges en ‘moocs’ aan: massive open online courses, waarop iedereen, student of niet, gratis kan inloggen. Met het nieuwe programma ‘Coursera for Campus’ richt het bedrijf zich specifiek op universiteiten en docenten die hulp nodig hebben met het inrichten van het online onderwijs tijdens de coronacrisis. Momenteel maken al 3700 instellingen gebruik van deze service, aldus Coursera zelf.

Data en privacy

Coursera is flink aan het innoveren, maar volgens hoogleraar Mediastudies José van Dijck gebeurt dit net op het moment dat Nederlandse universiteiten ook de keerzijdes van het platform beginnen te zien. De studenten maken vooral gebruik van Amerikaanse ‘moocs’, en dat is niet goed voor de Europese universiteiten. Daarnaast is de privacy van studenten een belangrijk punt. Via Coursera kan men heel veel te weten komen over de manier waarop studenten studeren: hoe lang ze doen over een cursus, hoe vaak ze de uitleg terugkijken, op welk moment van de dag ze studeren, wanneer ze de meeste fouten maken… Allemaal data die op allerlei manieren gebruikt kan worden.

Europese samenwerking

Het lijkt Van Dijck voor universiteiten binnen Europa beter om met elkaar samen te werken in plaats van voor het gemak te kiezen en op Coursera te leunen, al is er zeker een dilemma, erkent hij. “Je hebt de eigen Europese academische waarden als privacy, bildung en autonomie enerzijds, maar anderzijds ook de aantrekkingskracht die de online colleges van de Amerikaanse universiteiten nu eenmaal uitoefenen op studenten”, aldus Van Dijck. “Coursera weet via algoritmes wat studenten uit de hele wereld aantrekkelijk vinden en biedt vooral cursussen aan die passen bij hun digitale belevingswereld. Voor de lange termijn lijkt het verstandiger als Europese universiteiten inzetten op online onderwijs dat geworteld is in hun eigen publieke waarden.

Door: Nationale Onderwijsgids