26 februari 2020 om 11:14
< 1 min lezen

Begeleidingsaanbod van startende leraren in voortgezet onderwijs verschilt

Iedere starter zou op een goed begeleidingsaanbod moeten kunnen rekenen. In opdracht van het Ministerie van OCW heeft de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) onderzoek gedaan naar de begeleiding van startende leraren in het voortgezet onderwijs. Uit de eindrapportage blijkt dat er verschillen zijn wat betreft het begeleidingsaanbod van startende leraren, en dat deze verschillen samenhangen met persoonlijke- en contextuele factoren. Dit meldt het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Michelle Helms-Lorenz, Marieke van der Pers, Peter Moorer, Els Lugthart, Rikkert van der Lans & Ridwan Maulana bevelen voor de verbetering van inductiemaatregelen onder andere aan meer rekening te houden met persoonlijke verschillen van de beginnende docent en met de leerlingpopulatie.
 
De inspanningen zouden er ook op gericht moeten zijn het bestaande begeleidingsaanbod kritisch onder de loep te nemen. Bereikt informatie over inductieactiviteiten alle betrokkenen? Is het aanbod afgestemd op het rooster van alle betrokkenen, inclusief de begeleiders? Zijn er voor bepaalde groepen meer activiteiten dan voor andere, en waarom is dat zo?
 
Het gehele rapport is hier te lezen.
 
Door: Nationale Onderwijsgids
 

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Onderwijsinspectie wil betere scholing voor zij-instromers binnen het mbo

    Vandaag om 11:29
    • Docenten

    Rijksuniversiteit Groningen moet maatregelen treffen vanwege Miljoenennota

    Vandaag om 09:09

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht