Nieuwe leerstoel voor onderzoek naar familiebedrijven

Om bij te dragen aan de kennis en ontwikkeling voor familiebedrijven in Nederland, is in 2016 een partnership afgesloten tussen BDO en Rabobank met het Erasmus Centre for Family Business (ECFB). Vanaf 2020 wordt deze samenwerking verder geïntensiveerd met het instellen van een leerstoel voor familiebedrijven. De leerstoel zal worden bekleed door Pursey Heugens, hoogleraar organisation theory, development, and change aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). Dit meldt Erasmus Universiteit Rotterdam.

Leerstoel voor familiebedrijven

Familiebedrijven zijn unieke ondernemingen. Bestuur en eigendom zijn bijvoorbeeld veel vaker in één hand dan bij niet-familiebedrijven, en ze zijn meer gericht op continuïteit van de onderneming. Familiebedrijven verdienen het om bij belangrijke keuzes geholpen te worden door een partij die naar ze luistert, en die bereid is om zich bij de advisering te baseren op gedegen wetenschappelijk onderzoek. Dit draagt bij aan verdere duurzame ontwikkeling van familiebedrijven.
 
Van oudsher zijn Rabobank en BDO vertrouwd adviseur voor familiebedrijven. “Samen met de Erasmus Universiteit en Rabobank willen we graag een leidende rol vervullen voor familiebedrijven. We hebben de afgelopen vier jaar samengewerkt en nieuwe inzichten en kennis kunnen delen. Daarom hebben we besloten om het partnership uit te breiden, en daarmee te intensiveren, tot een leerstoel die toegewijd is aan het familiebedrijf. Daarmee bestendigen we het wetenschappelijk onderzoek naar nieuwe ontwikkelingen op het gebied van familiebedrijven”, aldus Joost Vat, partner bij BDO – hoofdsponsor van de leerstoel.
 

Onderzoek naar familiebedrijven

De afgelopen jaren werkten het ECFB, Rabobank en BDO Accountants & Adviseurs al met elkaar samen met als doel onderzoek van de hoogste kwaliteit naar de organisatie, strategie en governance van familiebedrijven te faciliteren. Zo werden eerder onderzoeksrapporten uitgebracht over gedeelde waarden binnen het familiebedrijf, de kansen van internationalisering, en de rol van het familiebedrijf als werkgever.
“Voor familiebedrijven zijn dat niet altijd de eerste thema’s die besproken worden. Dergelijk onderzoek kan bedrijven helpen om zich aan te passen aan de eisen van de huidige tijd, en tegelijk na te denken over hun concurrentiekracht op de lange termijn”, zegt Heugens. 
 
Mirelle Pennings, Directeur Corporate Clients Nederland bij Rabobank, vult aan: “In gesprekken met familiebedrijven merken wij dat het delen van nieuwe inzichten en kennis wordt gewaardeerd. Vooral het kunnen leren van de ervaringen van andere familiebedrijven en de praktische toepasbaarheid van wetenschappelijk onderzoek vinden zij een waardevolle toevoeging aan onze vertrouwensrelatie. Met de nieuwe leerstoel versterken wij dit.’’
 
Door: Nationale Onderwijsgids