De Nationale Ombudsman krijgt tal van klachten van studenten over de telefonische bereikbaarheid van DUO, de organisatie die onder meer de studiefinanciering regelt. Studenten worden vaak dertig minuten tot een uur in de wacht gezet voordat ze een medewerker te spreken krijgen.
"Bij extreme drukte krijgen ze het verzoek om op een later moment terug te bellen en wordt de verbinding verbroken. In sommige gevallen zijn er urgente problemen die snel opgelost moeten worden. Door de slechte bereikbaarheid van DUO blijft een adequate oplossing vaak uit'', zegt ombudsman Reinier van Zutphen.
Hij wil dat het ministerie van onderwijs maatregelen neemt om de problemen op te lossen. Vorig jaar werd er ook al veel geklaagd over lange wachttijden bij DUO. De capaciteit zou toen uitgebreid worden, maar hier is volgens Van Zutphen niks van terechtgekomen.
Door: ANP
Als bewindvoerder en curator van studenten bel ik regelmatig met DUO. Althans probeer ik te bellen met DUO. De wachttijd is al maanden meer dan 45 minuten (in de praktijk blijkt dat meer dan een uur te zijn. Per e-mail een vraag insturen wordt beantwoord met: binnen 6 weken krijgt u een reactie. Lang leve de DUO !!!