20 november 2017 om 16:43
< 1 min lezen

Kennis, kunde en karakter: essay onderwijsvisie van Tilburg University

Op 16 november werd tijdens de Diesviering van Tilburg University het essay Verkenning van een onderwijsvisie voor Tilburg University gepresenteerd. Dit essay, van de hand van de Dean van het University College Alkeline van Lenning en filosoof Herman de Regt, ligt ten grondslag aan de nieuwe Tilburgse onderwijsvisie. Deze visie laat zich samenvatten tot ‘kennis, kunde én karakter’. Dit meldt Tilburg University.

Uiteraard moet een universiteit studenten de laatste wetenschappelijke inzichten bij brengen en de vaardigheden om zulke kennis te verwerven en toe te passen. Maar Tilburg University wil méér. Namelijk kundige academici afleveren die de samenleving begrijpen en daarin ook een rol van betekenis willen spelen. Gedreven door solidariteit, verantwoordelijkheidsgevoel en inlevingsvermogen mikken Tilburgse alumni op het verbeteren van de maatschappij.
 
Het essay bepleit een onderwijsvisie waarin centraal staat dat studenten in Tilburg opgeleid worden tot ‘denkers die goed doen’, dat wil zeggen: tot denkers met karakter. Studenten binnen Tilburg University worden, naast kennis en kunde, ook een groot ethisch besef bijgebracht dat hun karakter kenschetst. Dit betekent niet het modelleren van een passieve student naar een ideaalbeeld, maar het aanreiken van middelen waar studenten op hun eigen manier gebruik van maken. 
 
Deel 1 van het essay geeft een schets van de academische traditie. Aan de orde komen waardevolle inzichten over academisch onderwijs en wetenschap uit het verleden, maar ook in de huidige tijd. In deel 2 wordt het doel van de Tilburgse universitaire opleiding uiteengezet. Oude én hypermoderne wetenschappelijke inzichten over het menselijk denkvermogen dragen bij aan het doel en de methode van het Tilburgse onderwijs. Ook wordt in dit deel uiteengezet wat voor initiatiefrijke denkers toekomstige uitdagingen zijn, wat de wereld nodig heeft en hoe de onderwijsprogramma’s daar op moeten anticiperen. Deel 3 bevat een voorstel van de auteurs voor het Tilburgse academische profiel. Onder de labels ‘kennis’, ‘kunde’ en ‘karakter’ benoemen ze wat de kenmerken moeten zijn van het onderwijs aan Tilburg University. Begrippen als ‘de menselijke maat’, ‘kleinschalig onderwijs’ en ‘zelfreflectie’ zijn daarbij van cruciale betekenis.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van universiteit
    • Universiteit

    Kerstvakantie van start! Scholen in heel Nederland twee weken dicht 

    Gisteren om 15:15
    • Universiteit

    Hypotheekadviseur wil studieschuld niet langer laten meetellen bij hypotheekaanvraag

    18 december 2025 om 09:32

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant