24 mei 2013 om 11:33
< 1 min lezen

Proefschrift over effecten advies voor leerlingen

AMSTERDAM - Vandaag verdedigt Elisabeth Taminiau aan de Open Universiteit haar proefschrift Advisory Models for On-demand Learning. De conclusie van haar onderzoek is dat een advies niet altijd leidt tot beter leren. Daarover bericht de website van de Open Universiteit.

In zelfgestuurd onderwijs bepalen leerlingen zelf hun studiepad. Ze beoordelen zelf hun presteren, stellen vast wat hun leerbehoeften zijn en kiezen zelf een volgende taak. Moet je hen daarbij adviseren? Zo ja, welk soort advies moet je ze dan geven?

De experimenten van Taminiau laten zien dat strategisch advies beter is dan procedureel advies. Leerlingen hebben de neiging om procedureel advies op te vatten als een instructie en deze klakkeloos op te volgen, waardoor geen leereffect optreedt.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Leraren krijgen via nieuwe website meer kansen voor ontwikkeling

    Vandaag om 11:06
    • Docenten

    ECIO publiceert De Staat van Inclusief Onderwijs 2025

    Gisteren om 13:34

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant