Noodnummer 112 met app beter bereikbaar voor stotteraars

Mensen die stotteren of een andere hoor- of spraakstoornis hebben kunnen voortaan de 112NL-app gebruiken om te chatten met de meldkamer. De meldkamer kan dit live meelezen. Ook worden de locatiegegevens meegestuurd met het bericht. Dit meldt de NOS.

De app is een initiatief van Dini en Henk Zeggelaar uit Nijmegen. De aanleiding was een noodsituatie waarbij de hospita van Dini het ’s nachts erg benauwd kreeg. Zeggelaar belde toen de huisarts, maar omdat ze erg stottert was het lastig om uit te leggen wat er precies aan de hand was. Uiteindelijk kwam er ook niemand.

Grap 

De volgende dag vroeg Zeggelaar aan de huisarts waarom hij niet langs kwam. De huisarts antwoordde dat hij dacht dat het een grap was omdat Zeggelaar aangeschoten klonk. Gelukkig liep het met de hospita goed af. 

109 verschillende talen 

Na een gesprek met Justitie en met patiëntenverenigingen werd de 112-app geboren. Afgelopen week werd deze gelanceerd. De app is ook geschikt voor mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn. De chatfunctie vertaalt namelijk  109 verschillende talen direct naar het Nederlands.

Door: Nationale Onderwijsgids