26 februari 2021 om 10:00
< 1 min lezen

Situatie in speciaal onderwijs: ‘Leerlingen ervaren deze periode heel wisselend’

Hoe kwamen kwetsbare kinderen de afgelopen maanden door? Kinderen met een lichamelijke of verstandelijke beperking, gedragsproblemen of psychische problematiek? Dat verschilt per type leerling, volgens Wim Ludeke, voorzitter van Sectorraad GO (een fusie tussen het LECSO en SBOwerkverband). “Leerlingen met een ernstige meervoudige beperking hebben absoluut geen baat bij afstandsonderwijs. Terwijl sommige kinderen met een vorm van autisme het juist ideaal vinden.”

Naast Wim spreken we leraren Bart Heeling en Henk Vegter. Wiskundeleraar Henk geeft les op het voortgezet speciaal onderwijs. Zijn lessen zijn hybride. Henk is zelf op school, samen met een aantal leerlingen voor wie het thuis lastig is. De rest van de klas volgt de les live. Hoe langer de lockdown duurt, hoe meer kinderen hij op school ziet verschijnen. 
 
Bart geeft zijn leerlingen wel volledig fysiek les. Zijn klas bestaat uit kinderen van 6 tot 12, die intensieve individuele begeleiding nodig hebben. “Dit zijn de allerkwetsbaarste kinderen. Hun thuissituatie is onhoudbaar.”
 
Het hele interview met Wim, Bart en Henk lees je hier.
 
Door: Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Docenten

    Onderwijsinspectie wil betere scholing voor zij-instromers binnen het mbo

    Gisteren om 11:29
    • Docenten

    Rijksuniversiteit Groningen moet maatregelen treffen vanwege Miljoenennota

    Gisteren om 09:09

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht