5 maart 2020 om 14:47
< 1 min lezen

Kinderen met taalontwikkelingsstoornis zijn ook gebaat bij hulp op sociaal gebied

Uit onderzoek van Neeltje van den Bedem van de Universiteit Leiden blijkt dat kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) niet alleen extra hulp nodig hebben bij hun taalontwikkeling, maar ook op sociaal gebied. Dit meldt het Nederlands Jeugdinstituut (NJi).

Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis hebben meer moeite met emotionele vaardigheden dan kinderen zonder deze stoornis. De kinderen met een taalontwikkelingsstoornis begrijpen niet altijd even goed wat er in hun gezin of op hun school plaatsvindt, doordat ze wat betreft begrijpen en spreken op hun leeftijdsgenoten achterlopen. 
 
Van den Bedem denkt daarom dat het een goed idee is dat ouders en professionals een kind met een taalontwikkelingsstoornis informeren over bijvoorbeeld oorzaken en gevolgen van emoties. Bovendien moeten professionals zich meer verdiepen in de gevolgen van taalproblemen. Het is namelijk volgens haar niet het geval dat wanneer het taalvermogen van een kind ontwikkelt, de emotionele vaardigheden automatisch ook verbeteren. 
 
Door: Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Religieus onderwijs mag van CDA-leider Bontenbal botsen met democratische waarden

    Gisteren om 09:27
    • Speciaal Onderwijs

    Raad van State geeft advies over voorstel invoeren van gerichte bekostiging in het onderwijs

    20 oktober 2025 om 11:17

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant