6 december 2019 om 12:26
< 1 min lezen

Leerlingen speciaal onderwijs vaak te vroeg van school gestuurd

Zeer moeilijk lerende jongeren moeten vaak op hun achttiende of zelfs zestiende van school, terwijl ze wettelijk tot hun twintigste recht hebben op onderwijs. Financiële overwegingen spelen daarbij een rol. Dit blijkt uit onderzoek van Reporter Radio. Dit meldt NRC. 

Leerlingen met een beperking zoals autisme of het syndroom van Down mogen langer over hun school doen dan reguliere leerlingen. Zij mogen tot hun twintigste jaar naar school. Voor het speciaal onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring nodig, die op hun achttiende opnieuw wordt beoordeeld door het samenwerkingsverband passend onderwijs in de regio. En hier gaat het mis: steeds vaker wordt zo’n verklaring niet afgegeven. 
 

Geld 

De reden: geld. Het is voor samenwerkingsverbanden duurder om matig verstandelijk beperkte kinderen, die anders naar dagbesteding zouden gaan, op school te houden. Wel zijn er grote regionale verschillen.
 

Persoonlijke ontwikkeling

Een schooldirecteur zegt tegen het NRC: ”Ik vind dat leerlingen ontwikkelingskansen ontzegd worden. We willen zogenaamd een participatiemaatschappij, maar ik heb leerlingen gehad die nu thuiszitten omdat ze op hun achttiende van school moesten.” 
 
Door: Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Bouw scholencampus Emmeloord kan bijna van start, gemeenteraad verhoogt budget

    Gisteren om 14:01
    • Speciaal Onderwijs

    Bonden willen meer aandacht voor het onderwijs in aanloop naar verkiezingen

    10 oktober 2025 om 13:01

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant