18 september 2018 om 15:47
< 1 min lezen

‘Vierdaagse schoolweek is lapmiddel, scholen moeten gaan omdenken’

Amsterdamse schoolbesturen kiezen voorlopig nog niet voor een vierdaagse schoolweek, zoals dat in Zaanstad waarschijnlijk gaat gebeuren. Bestuurders noemen het een “lapmiddel”, een ”kiezen uit kwaden”. Wel hopen ze dat de radicale maatregel aanleiding is voor discussie en daardoor uiteindelijk een duurzame oplossing zal brengen. Dit meldt Het Parool.

Amsterdam heeft ruim honderd onvervulde vacatures voor leerkrachten. Toch is het onwaarschijnlijk dat ze op korte termijn een vierdaagse schoolweek gaan overwegen, zoals dat nu in Zaanstad gebeurt. Daar staan alle mensen die voor de klas kunnen staan daadwerkelijk voor de klas. Op het moment dat er iemand uitvalt, is daar geen oplossing voor. Daarom verwachten de bestuurders dat op sommige scholen binnenkort een vierdaagse schoolweek wordt ingevoerd. 
 
In Amsterdam is de nood nog niet zo hoog en wordt de maatregel als een lapmiddel gezien door bestuurder Joke Middelbeek. “Wat doe je als je niet genoeg leraren hebt voor vier dagen? Ga je dan naar drie, of zelfs twee?” Zij hoopt wel dat de discussie weer aangezwengeld wordt en dat scholen gaan omdenken over de organisatie van het onderwijs. “We blijven maar denken: ‘er moet iemand voor die klas’, maar zolang we daarin blijven hangen, vinden we nooit een goede oplossing.” Daarom pleit zij voor het loslaten van tijd en plaats: “Dan heb je een leraar voor rekenen en taal, maar doe je kunst en sport elders in de wijk.” 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Basisonderwijs

    Leerlingen stellen tijdens jaarlijks Kindervragenuur in de Tweede Kamer vragen over AI

    Gisteren om 09:25
    • Basisonderwijs

    Nieuwe kerndoelen zetten punt achter twintig jaar oude richtlijnen – dit moet je weten

    25 november 2025 om 14:36

Aankomende evenementen

27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht
28 Nov
PROMIS-ES symposium
  • Landelijk
03 Dec
Oratie Daan van Uhm
  • Limburg