Normal_collage-eekhoorngebaar

Deze maand is het boek Saartje in het bos verschenen. Het is een bijzonder boek, want er staan niet alleen tekst en tekeningen in, maar ook gebaren. Het boek is bedoeld voor kinderen met een TaalOntwikkelingsStoornis (TOS) en is een samenwerking tussen Esther Vliegenthart en Veerle den Hartogh. Dat meldt Esther Vliegenthart.

Vliegenthart heeft zelf een zoon met autisme en ontdekte dat er weinig tot geen voorleesboeken zijn die aansluiten bij hun belevingswereld en prikkelverwerking. Er bestaan wel talloze boeken óver kinderen met autisme, maar geen boeken voor hen. Vliegenthart kreeg daarom twee jaar geleden het idee om die boeken zelf te gaan schrijven en tekenen. Inmiddels zijn er al vijf verschillende boeken verschenen en is het eerste deel vertaald naar het Engels en ook in het buitenland verkrijgbaar.

Alle Saartje-boeken zijn geschreven voor kinderen die taal en prikkels anders verwerken, zoals dat voor kan komen bij autisme, down syndroom, maar ook bij ADHD en TOS. “In het boek wordt rekening gehouden met hun manier van informatie verwerken. Zo worden er bijvoorbeeld geen denkstappen overgeslagen in het verhaal, de kinderen hoeven niets zelf in te vullen, dat geeft rust”, zegt Vliegenthart. “Ook kijkt eekhoorn Saartje de lezer nooit recht aan en om de voorspelbaarheid te vergroten begint en eindigt ieder boek met dezelfde bladzijde, handig voor kinderen die veel waarde hechten aan structuur."

Over een TaalOntwikkelingsStoornis is bij veel mensen nog niet veel bekend. Toch heeft 5 procent van de bevolking in Nederland ermee te maken. De stoornis uit zich bij iedereen anders, maar algemeen kun je stellen dat bij mensen met TOS taal in de hersenen minder goed verwerkt wordt, waardoor ze bijvoorbeeld moeite hebben met het onthouden en leren van woorden of klanken. Bij kinderen uit dit zich vaak in de spraak- en of taalontwikkeling die niet of heel vertraagd op gang komt.

Veerle den Hartogh zegt dat taalondersteunende gebaren bewezen effectief zijn bij kinderen die moeite hebben om taal aan te leren of er betekenis aan te geven. “Ook heel jonge kinderen die in verband met hun leeftijd nog niet kunnen praten, kunnen al wel gebaren leren. Dat is heel fijn voor kinderen die graag willen communiceren, maar met hun stem of woorden (nog) niet kunnen."

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids