17 februari 2016 om 14:53
< 1 min lezen

Onderzoek: STOP4-7 effectief in aanpak gedragsproblemen jonge kinderen

Uit onderzoek is gebleken dat de interventie STOP4-7 effectief is in de aanpak van kinderen tussen 4 en 7 jaar met ernstige gedragsproblemen. STOP staat voor Samen sterker Terug Op Pad, waarbij alle betrokkenen rondom een kind op dezelfde manier samenwerken. Dit meldt het Nederlands Jeugdinstituut.

Het doel van STOP4-7 is om het negatieve interactiepatroon tussen het kind en zijn omgeving te doorbreken. Dit gebeurt door middel van trainingen die zowel aan het kind, de ouders, de leerkrachten als andere betrokkenen wordt gegeven. Hierin wordt geleerd om gewenst gedrag te belonen en ongewenst gedrag te negeren. Dit leidt tot een afname van gedragsproblemen waardoor meer ruimte komt voor een positieve ontwikkeling van het kind. Het kind zal beter functioneren binnen het gezin en op school en hierdoor meer profiteren van onderwijs. 
 
STOP4-7 is ontwikkeld in België en wordt inmiddels op een aantal plaatsen bij instellingen voor jeugdzorg in Nederland uitgevoerd. Het gecertificeerde programma stelt zichzelf ten doel de kwaliteit van het programma te bewaken en de methodiek verder te ontwikkelen door onder andere regelmatig effectonderzoek uit te voeren.
 
© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Basisonderwijs

    Basisschool in Wateringen heeft 58 leerlingen in één klaslokaal

    Vandaag om 10:20
    • Basisonderwijs

    Vrije scholen winnen aan populariteit in Nederland

    Gisteren om 14:59

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant