16 november 2015 om 10:46
< 1 min lezen

‘Docenten moeten sociale media benutten om leerlingen over Parijs te vertellen’

De meeste kinderen hebben afgelopen weekend wel video's gezien op tv of op sociale media over de aanslagen in Parijs. Volgens docent Henk ter Haar weten de kinderen vaak wel ongeveer wat er gebeurd is, maar net niet helemaal. Volgens Ter Haar kunnen de sociale media zeker van pas komen in de lessen over de gruwelijke dingen. Dat meldt NOS.

Begin januari, na de aanslag in Parijs op de redactie van het tijdschrift Charlie Hebdo, maakte Ter Haar, docent en teamleider op vmbo-scholengemeenschap Guido de Bres en columnist bij de Nationale Onderwijsgids, een handleiding met tips en trucs voor docenten en leraren. De handleiding is voor docenten die worstelden met de vraag hoe dergelijke gebeurtenissen in de klas moeten worden besproken.

“Filmpjes van het Jeugdjournaal, presentaties van andere docenten, zulk soort dingen worden nu gedeeld. Dat moet je allemaal ten volle benutten”, zegt Ter Haar. De docent benadrukt dat docenten en leraren zich gesteund moeten weten door hun schoolleiding. “Die moeten kaders scheppen, dat hebben veel docenten gemist na de aanslag op Charlie Hebdo”, aldus Ter Haar.

Vrijdagavond zijn verschillende terreuraanslagen gepleegd in Parijs die zo’n 129 mensen het leven heeft gekost en nog vele gewonden. Daarom wordt om 12.00 uur in heel Europa een minuut stilte gehouden.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Kerstvakantie van start! Scholen in heel Nederland twee weken dicht 

    Gisteren om 15:15
    • Basisonderwijs

    Staatssecretaris Becking wil sneller een besluit nemen voor ouders met richtingsbezwaren

    Gisteren om 13:12

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant