14 juni 2013 om 10:55
< 1 min lezen

Zorgleerlingen passen goed in de klas

GRONINGEN - Onderzoekers van het Kohnstamm Instituut in Amsterdam en het ITS in Nijmegen hebben aangetoond dat het percentage leerlingen met speciale onderwijsbehoeften (zorgleerlingen) in een klas van het reguliere basisonderwijs geen negatieve invloed heeft op de prestaties van de andere leerlingen. Dat meldt NWO.nl.

Volgens de onderzoekers lukt het leerkrachten blijkbaar goed om de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van beide groepen leerlingen in dezelfde klas goed te begeleiden.

Zorgleerlingen zijn kinderen met bijvoorbeeld sociaal-emotionele problematiek, een leerachterstand of een verstandelijke beperking. Uit schattingen van leerkrachten blijkt dat bijna één op de vier kinderen in het reguliere basisonderwijs een zorgleerling is.

Dat aantal zal de komende jaren naar verwachting toenemen. In de nieuwe wet op het passend onderwijs is namelijk vastgelegd dat schoolbesturen verplicht zijn om een passende plek te zoeken voor kinderen die extra zorg of aandacht behoeven. Daardoor zouden zorgleerlingen minder snel doorgestuurd worden naar het speciaal onderwijs.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Basisonderwijs

    Kerstvakantie van start! Scholen in heel Nederland twee weken dicht 

    Gisteren om 15:15
    • Basisonderwijs

    Staatssecretaris Becking wil sneller een besluit nemen voor ouders met richtingsbezwaren

    Gisteren om 13:12

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant