27 december 2012 om 09:41
< 1 min lezen

Dyslexie en dyscalculie: meer maatwerk nodig in voortgezet onderwijs

GRONINGEN - Aandacht voor leerlingen met dyslexie of dyscalculie op middelbare scholen blijft nodig. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs op zestien scholen in het voortgezet onderwijs. Daarover bericht de website van de Inspectie van het Onderwijs.

Alle onderzochte scholen kiezen voor een eenvoudig zorgmodel. Volgens de inspectie laten ze daarmee echter een mogelijkheid liggen om leerlingen met dyslexie breder te ondersteunen.

Beleid op het gebied van dyscalculie is beperkt aanwezig op de onderzochte scholen. Gedurende de periode van de schoolbezoeken waren er weinig tot geen leerlingen met een dyscalculieverklaring ingeschreven.

De Inspectie van het Onderwijs zal via het reguliere toezicht scholen stimuleren meer op maatwerk gerichte zorgmodellen na te streven.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Voortgezet Onderwijs

    Limburgse kinderen vaker ongeoorloofd op vakantie onder schooltijd dan vijf jaar geleden

    12 december 2025 om 15:57
    • Voortgezet Onderwijs

    Basisschoolleerlingen gaan vaker naar (school)bibliotheek dan middelbare scholieren

    12 december 2025 om 14:37

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant