18 juli 2012 om 11:46
< 1 min lezen

Dyslexiesoftware heeft effect

ZOETERMEER - Marrith Hoenderken heeft onderzoek gedaan naar de effecten van dyslexiesoftware. In een artikel in Tijdschrift voor Remedial Teaching (20012/3) doet zij de resultaten daarvan uit de doeken. Dat meldt Speciaalonderwijs.kennisnet.nl.

Een van de belangrijkste uitkomsten van Hoenderkens onderzoek is dat compenserende software het sociaal-emotioneel functioneren, het lezen en de spellingsvaardigheid van kinderen positief beïnvloedt. Dankzij deze software worden door dyslexie veroorzaakte hindernissen beperkt en kunnen zij op hun eigen intelligentieniveau dingen doen.

Twee veelgebruikte programma’s zijn Sprint Plus en Kurzweil 3000, ’tekst-naar-spraaksoftware’ die kinderen ondersteunt wanneer zij studeren, schrijven en lezen. Om dergelijke programma’s nog meer effect te laten sorteren, moet volgens Hoenderken meer evidence-based onderzoek worden gedaan.

 

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Limburgse kinderen vaker ongeoorloofd op vakantie onder schooltijd dan vijf jaar geleden

    12 december 2025 om 15:57
    • Speciaal Onderwijs

    Verus en de Vereniging van Algemeen Bijzondere Scholen gaan vanaf januari samen verder

    12 december 2025 om 13:02

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant