Stageplaats vinden voor statushouders die entreeopleiding volgen erg lastig

Kan het voor een ‘reguliere’ student van de entreeopleiding in deze tijd al lastig zijn om een stageplek te vinden – voor statushouders met Nederlands als tweede taal is het soms nog moeilijker. Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) erkent leerbedrijven, zodat mbo-studenten in de praktijk een kwalitatieve stage kunnen lopen en hun vak kunnen leren. Twee door SBB erkende leerbedrijven in Groningen en Drenthe delen hun positieve stage-ervaringen met zeer gemotiveerde entreestudenten. Dit meldt SBB.

Voor studenten zonder vooropleiding kent het mbo de eenjarige entreeopleiding. Het doel van deze opleiding is dat studenten doorstromen naar niveau 2 van het mbo of goed voorbereid zijn op een baan als assistent. Onder andere voor statushouders betekent de entreeopleiding een geweldige opstap naar werk of een vervolgopleiding.

BPC Wapeningsstaal noemt taal geen barrière

Oscar Lammerts denkt als directeur van BPC Wapeningsstaal in oplossingen en mogelijkheden. “Een stage of leerbaan begint met de goede match tussen entreestudent en leerbedrijf. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat de student goed geïnformeerd en met de juiste intenties aan de opleiding begint. Verder moet zowel de student als het leerbedrijf bereid zijn om te investeren in een succesvol opleidingstraject.”

Goede samenwerking met de school is essentieel, vindt Oscar. “Wanneer zich iets voordoet waarmee we geen raad weten is het fijn dat we kunnen rekenen op de professionele expertise van roc Noorderpoort Groningen. En mocht het onverhoopt een keer niet lukken om de stage of leerbaan in goede banen te leiden, dan zoekt de school een leerbedrijf dat beter bij de student past.”

Bij een volwassen student speelt Oscar in op al verworven competenties. “Sowieso heeft iedereen talent, dus ook dat nemen we mee. Verder koppelen we elke student aan een collega, een maatje. Dat geeft veiligheid en vertrouwen, net als af en toe een schouderklopje en een kort gesprekje, waarbij we de vragen stellen die we willen stellen. Dankzij Google Translate hoeft de taal geen barrière te zijn.”

Bouwbedrijf Brinkhuizen & Zn vindt begeleiding vanzelfsprekend

Otto Brinkhuizen van Bouwbedrijf Brinkhuizen & Zn begon in 1965 als vijftienjarige leerling-timmerman bij G. Alting in Groningen. “Een klein bedrijf met uitstekende vaklieden die zich samen hebben ingezet om mij iets te leren. Daar ben ik ze nu nog steeds dankbaar voor. Vandaar dat ik het nu vanzelfsprekend vind dat wij er tijd aan besteden om van studenten vaklieden te maken, met alle tussentijdse ups en downs.”

De afgelopen jaren begeleidde Otto al dertien studenten uit het buitenland, van Curaçao en Bonaire tot Eritrea en Angola. “Zonder de anderen tekort te doen, wil ik er één student uitlichten. Tien Thanh kwam als 21-jarige bootvluchteling uit Vietnam. Toen hij via het Alfa-college bij ons terechtkwam sprak hij bijna geen woord Nederlands, maar wilde hij graag aan het werk.”

Al bij de start van de stage wordt duidelijk dat Tien Thanh inzet toont en leergierig is in alles. “Onze conversatie in het begin was met gebaren en daar hebben we vaak om gelachen als hij iets verkeerd begreep. Indrukwekkend was de snelheid waarmee hij zich aanpaste en de taal leerde. Ik vergeet nooit hoe hij een keer binnenkwam en glimlachend ‘goeie moggen’ zei.”

Door: Nationale Onderwijsgids