Normal_pc_computer_toetsenbord_digitaal

iPM Partners en RPA-specialist Coforce introduceren de ‘digitale onderwijsassistent’. “Werkdruk wordt ervaren als hét probleem in het onderwijs. Met de inzet van Robotic Process Automation maken we niet alleen een einde aan onnodige administratieve bureaucratie en inefficiënte processen, maar zorgen we er ook voor dat er meer tijd, aandacht en geld aan het onderwijs kan worden besteed”, zegt Robert Bukkems, medeoprichter van iPM Partners. Dit meldt Coforce.

De administratieve werkdruk is hoog in het Nederlandse onderwijssysteem. Veel studentgegevens worden geregistreerd en uitgewisseld tussen partijen in de onderwijsketen. Deze administratieve processen zijn echter niet altijd even effectief en efficiënt ingericht. De digitale onderwijsassistent speelt hierop in. 
De samenwerking tussen iPM Partners en Coforce startte vorig jaar. “Veel onderwijsinstellingen zijn op zoek naar praktische oplossingen voor administratieve lastenverlichting," aldus Bukkems. 

 

Digitale onderwijsassistent bij ROC Midden Nederland 

In de praktijk draaien er al gerobotiseerde processen bij ROC Midden Nederland. Daar is Bukkems enthousiast over: “De digitale onderwijsassistent bij ROC Midden Nederland pakt automatisch een aantal administratieve taken op binnen onder andere het instroomproces. Zo voert de digitale onderwijsassistent een aantal opeenvolgende handelingen - die anders door een medewerker worden verricht - uit in Eduarte, Business Objects, Excel en Outlook. Dit verhoogt de snelheid, maar ook de kwaliteit. Samen met ROC Midden Nederland onderzoeken we hoe de digitale assistent kan ondersteunen bij het melden van verzuim, doorstroom, examineren en beroepspraktijkvorming. Het doel is om stap voor stap de administratieve lasten te verminderen, zodat we zoveel mogelijk tijd, geld en aandacht aan het onderwijs kunnen besteden,” laat Bukkems weten.
 

Administratieve lastenverlichting in het onderwijs 

De hoofdoorzaak van de toegenomen werkdruk binnen het onderwijs is volgens onderwijsmedewerkers en belangenorganisaties de toename van de administratieve ballast. Erik van Doorn, oprichter van Coforce, zegt hierover: “Medewerkers moeten er steeds meer dingen bij doen. Daardoor houden ze minder tijd over voor het echte werk, zoals het lesgeven aan studenten of zorgen voor een optimale begeleiding. Met RPA kunnen terugkerende administratieve werkzaamheden, snel en eenvoudig worden geautomatiseerd zonder complexe API’s of koppelvlakken. Dit resulteert in kwaliteitsverbetering en meer tijd voor het echte werk.” 
 
Door: Nationale Onderwijsgids