Normal_geld__portemonnee__muntgeld

Mijn DUO is vernieuwd. Sinds begin deze week kunnen studenten, ouders en terugbetalers in een geheel nieuwe omgeving weer zelf hun situatie bekijken en wijzigingen doorgeven. Op dit moment zijn er al bijna 30.000 handelingen in het nieuwe systeem verricht. Dit meldt DUO.

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) heeft in de maand april 4,8 miljoen klanten overgezet naar een nieuw computersysteem. Hiermee is het oude systeem – dat stamt uit 1986 - vervangen. 
 
Minister Van Engelshoven: “DUO heeft  een groot ICT-project succesvol afgerond. Dat heeft het afgelopen jaar veel van de inzet van de medewerkers gevraagd.  Graag spreek ik daar mijn waardering voor uit.”
 
De dienstverlening van DUO komt door het nieuwe systeem meer aan de klant tegemoet. Niet alleen kunnen aanvragen en wijzigingen direct worden verwerkt en bevestigd, ook vergroot het nieuwe systeem het inzicht van de klant in zijn of haar situatie. Zo kan de klant bijvoorbeeld inzien welk deel van de studiefinanciering prestatiebeurs is, welk deel gift, en welk deel lening. 
 
Tijdens de overgang naar het nieuwe systeem konden klanten en medewerkers van DUO in de maand april geen recente klantgegevens inzien of wijzigen. Dit heeft niet tot grote problemen geleid. Voor degenen die in de maand april toch een wijziging moesten doorgeven was er een aangepaste voorziening. 
 
Vanaf het moment van openstelling was het aan de telefoon en op Mijn DUO iets drukker dan gebruikelijk. Klanten en medewerkers moeten nog even aan het nieuwe Mijn DUO wennen, maar daar had de organisatie rekening mee gehouden. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids