12 maart 2014 om 14:14
< 1 min lezen

Pilot met digitale rekenmethode ROC West-Brabant succesvol

ROC West-Brabant heeft een digitale leeromgeving laten ontwikkelen waarin leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen met rekenopgaven. Tijdens een pilot van vier maanden gebruikten meer dan vijfhonderd leerlingen het programma. Zowel de leerlingen als docenten zijn docenten zijn enthousiast over het zogeheten Stimmit Rekenen.

De digitale rekenmethode is geschikt voor rekenniveau 1F tot en met 3F. Binnen de leeromgeving kunnen leerlingen zelfstandig op hun eigen niveau en tempo oefenen met ruim 3200 vragen. De methode gebruikt video’s en animaties om uitleg te geven. Proeftoetsen en rapportages geven leerlingen en docenten zicht op de voortgang van de rekenvaardigheden.

Door te oefenen kunnen leerlingen sterren behalen en dat blijkt voor leerlingen een goede stimulans. Dat merkt ook één rekendocent op die het programma als extra aanvulling gebruikte tijdens de rekenles: “De gemiddelde productiviteit van de leerling is veel groter in vergelijking met werken uit een boek.”

Stimmit Rekenen is ontwikkeld door ICT specialist voor onderwijs IT-Workz in samenwerking met het ROC. De leeromgeving bevat een voorleesfunctie voor leerlingen met dyslexie.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van mbo
    • MBO

    Verus en de Vereniging van Algemeen Bijzondere Scholen gaan vanaf januari samen verder

    12 december 2025 om 13:02
    • MBO

    Hoe maak je als docent LHBTIQA+ bespreekbaar in de klas?

    12 december 2025 om 10:00

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant