Ik zie, ik zie wat jij niet ziet? Media Ukkie Dagen zijn in volle gang

Op vrijdag 26 maart zijn de Media Ukkie Dagen weer van start gegaan. Tot en met vrijdag 2 april vraagt Netwerk Mediawijsheid aandacht voor de mediaopvoeding van kinderen van 0 tot en met 6 jaar. Dit jaar staat de campagne in het teken van corona, met als thema: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. Dit meldt Netwerk Mediawijsheid.

Kinderen komen steeds jonger in aanraking met een scherm, volgens Aniek Breevoort, projectleider van de Media Ukkie Dagen. “Ouders, opvoeders en professionals willen weten hoe ze daarmee omgaan. Wat is een goede schermtijd? En welke apps zijn veilig?” 
 
Tijdens de Media Ukkie Dagen worden deze vragen van ouders en opvoeders beantwoord. Wist je dat door het samen kijken van een filmpje of samen spelen van een online spelletje een kind er ook echt iets van opsteekt? En dat de afwisseling met andere activiteiten, zoals buitenspelen, belangrijk is? Door samen van media te genieten kunnen kinderen volop de kansen van media benutten en blijven de risico’s beperkt.
 
Dit jaar staat de campagne in het teken van corona. Uit onderzoek van Netwerk Mediawijsheid blijkt namelijk dat de schermtijd van jonge kinderen tijdens de eerste lockdown flink toenam. Wij spraken Aniek Breevoort, projectleider van de Media Ukkie Dagen. Benieuwd welke tips Aniek Breevoort heeft voor ouders die zich zorgen maken om het mediagebruik van hun kind? Lees het hele interview hier.
 
De campagne Media Ukkie Dagen is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid. Het netwerk heeft tot doel om de mediawijsheid van kinderen van 0 tot 18 jaar te bevorderen, met speciale focus tijdens de Media Ukkie Dagen op jonge kinderen van 0 tot en met 6 jaar, hun ouders en professionele opvoeders.
 
Door: Nationale Onderwijsgids